Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:
[Zaregistrujte se]

Presokratici.cz

databáze zlomků předsókratovských myslitelů
22 DK B 15 /2
Hérakleitos (zachoval Kléméns Alex. ve spisu Protrepticus, 22,4 )

Součástí tohoto zlomku jsou také: 22 DK B 15



[Přepnout na jednoduché zobrazení]


Οὐ σησαμαῖ ταῦτα καὶ πυραμίδες καὶ τολύπαι καὶ

πόπανα πολυόμφαλα

χόνδροι τε ἁλῶν καὶ δράκων, ὄργιον Διονύσου Βασσάρου;


Kléméns Alex., Protrepticus 22,4
Eusebios, Praeparatio ev. II,3,34
Papyrus Derveni col. VI,7-8
Nejsou snad tyto sezamové, pyramidové, navíjené a

mnohopupíkaté koláčky

a hrudky soli i drak obřadním znakem Dionýsa Bassara?




Nově navrhovaný přímý zlomek Hérakleita (2008). Volnější skrumáž narážek na Hérakleita pokračuje po citaci zlomku B3a také v V. a VI. sloupci Papyru Derveni. Kromě jiných iónismů zde (VI, 7-8) potkáváme i zvláštní slovní spojení „mnohopupíkaté koláčky“, popana polyomfala. Dokonce s aliterací (po-, po-), a aliterace je v řeckých textech dost vzácná. Mohla by to být náhoda, nebýt toho, že stejné spojení nacházíme u Klémenta Alexandrijského, a to hned po jeho citaci Hérakleitova zlomku B 14, – a nebýt toho, že toto slovní spojení už nikde jinde v celé antické literatuře nenacházíme, krom Eusebiovy citace tohoto místa Klémenta! Kléméns kritizuje řecké náboženství pomocí starších řeckých pramenů a teď se po svém pouští do demaskování předmětů, užívaných při mysterijních kultech. Jedna z položek výčtu je identická s Papyrem Derveni a nikde jinde není. Konečně jasný doklad, že Komentář z Derveni a Kléméns Alexandrijský pracovali se stejnou předlohou. „Mnohopupíkaté koláčky“ jsou tedy vážným kandidátem na Hérakleitův přímý zlomek (B), i když o nich nevíme nic rozumného. Díky nim však víme o souvislostech linie: Hérakleitos, jeho raně klasický komentář (Potápěč?), pak na jedné straně Papyrus Derveni a na druhé straně Kléméns Alexandrijský, citovaný potom ještě Eusebiem. Tak se díky mnohopupíkatým koláčkům stává vážným kandidátem na přímý Hérakleitův zlomek také výše citovaná kritická pasáž o zasvěcování v Derveni XX.11-12, i když bezvýhradnou jistotu máme jenom o těch koláčcích, alespoň v té míře, jako o čemkoliv antickém.