Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:
[Zaregistrujte se]

Presokratici.cz

databáze zlomků předsókratovských myslitelů
17 DK A 5
Brotínos (zachoval Iamblichos ve spisu De communi mathematica scientia, 8, 61-73; p. 34 Festa)

Součástí tohoto zlomku jsou také: 17 DK A 5 /cfr



[Přepnout na jednoduché zobrazení]


ὥσπερ τοίνυν τὰ διανοητὰ τῶν νοητῶν κεχώρισται, οὕτω καὶ ἡ διάνοια τῆς νοήσεως.
διόπερ καὶ Βροτῖνος ἐν τῶι Περὶ νοῦ καὶ διανοίας χωρίζων αὐτὰ ἀπ᾿ ἀλλήλων τάδε λέγει·
ἁ δὲ διάνοια τῶ νῶ μεῖζόν ἐστι, καὶ τὸ διανοατὸν τῶ νοατῶ· ὁ μὲν γὰρ νόος ἐστὶ τό τε ἁπλόον καὶ τὸ ἀσύνθετον καὶ τὸ πρᾶτον νοέον καὶ τὸ νοεόμενον (τοιοῦτον δ᾿ ἐστὶ τὸ εἶδοςῥ καὶ γὰρ ἀμερὲς καὶ ἀσύνθετον καὶ πρᾶτόν ἐστι τῶν ἄλλων), ἁ δὲ διάνοια τό τε πολλαπλόον καὶ μεριστὸν καὶ τὸ δεύτερον νοέον (ἐπιστάμαν γὰρ καὶ λόγον [τὸν] προσείληφε)· παραπλησίως δὲ καὶ τὰ διανοητά· ταῦτα δ᾿ ἐντὶ τὰ ἐπιστατὰ καὶ τὰ ἀποδεικτὰ καὶ τὰ καθόλω τὰ ὑπὸ τῶ νόω διὰ τῶ λόγω καταλαμβανόμενα.


cfr. Sofonias, In Aristotelis libros de anima paraphrasis, ed. M. Hayduck
Jako nyní oddělujeme rozumem uchopitelné od myslí nazíraného, tedy rozum (dianoia) od myšlení (noésis, nazírání myslí).
Proto také [Brotínos] v díle O mysli a rozumu od sebe obé navzájem rozdělil, jak i říká.
...




Nevíme, zda tato Platónova distinkce nemá předlohu už u pýthagorejců, avšak dikce Iamblichova podání o Brotínovi má rysy spíše středoplatónského pramene. Viz Platón, podobenství o úsečce, Ústava VI, 20; 509de.